Syahirah: Anugerah ALLAH

Entry About Shout Follow D'Board
 reader(s)

  • Hi ho! Need to know bout me? Seriously?


owner

Contact Me

9:36 PM | 0 Cloud(s)
Anugerah ALLAH

Assalamualaikum w.b.t

Tadi aku terbuka siaran TVAlHijrah dan sedang berlangsung rancangan "Dengan Basikal Aku Menjelajah". Tah kenapa aku rasa tertarik nak buat entry pasal ni. Subhanallah sugguh cantik anugerah alam yg diberikan untuk manusia nikmati. Tadi, dia ke Iceland. Tempat yg saaaangatt cantik. Aku cuma tengak dari luar kotak tv pun terpegun, inikan si pengembara yg sendiri melihat dengan mata beliau. Dan lihat ais yg mula mencair di sana, semua punca manusia.

Manusia yg tak mengenal erti syukur. Tak reti menghargai. Kita buat sesuka hati kita tanpa memikirkan kesan atas orang dan makhluk lain. Dengan hadiah yg Tuhan bagi pun, tak dapat kita nak hargai betul-betul, inikan hadiah dari makhluk ciptaan Tuhan tu pulak. Aku sedar. aku pun sering kali seperti itu. Alasannya, manusia mana yg tak pernah buat silap. Tapi, kenapa tak pernah nak belajar dari kesilapan tu. Kenapa kau masih nak ulang perkara yg sama juga? Ibarat masyarakat sekeliling enat buat kempen nak selamatkan alam, kau sedar, kau tahu. Kau ikut buat kempen tu sama, tapi, kau jugak yg buat masalah tu. MANUSIA...
Aku cuba relate kan dari cerita tadi, dengan benda yg jadi di sekeliling aku. 

Ya. Manusia sering alpa, lalai, lupa.
Dan manusia tu, perlukan bantuan untuk sering ingatkan dia, bantu dia. 
Ada yg berfikiran, "Kau pandai. Takkan benda remeh tu pun tak reti?"
Tak terfikirkah dia, tak semua benda dia pandai. Kalau kau bijak dalam hal pelajaran, belum tentu kau bijak dalam pergaulan. Oke. Ini benda umum. Tah kenapa aku berkata begini, haihh..

Allah dah tentukan segalanya. Qada dan Qadar. Tapi kita diberi peluang untuk memilih.
Kita manusia ada akal. Fikir secara waras. Tahu mana baik, mana buruk. 
Syaitan iblis sentiasa ada untuk menggoda. Minta bantuan Allah untuk tetapkan hati. Kuatkan Iman. 
Jangan berterusan leka. Hargai segala yg sudah Tuhan berikan. Jangan kita rosakkan. 




0 Comments: